Spejlven-illustration

Spejlven – godt selvværd og aktive kroppe i 6. klasse

Sammen med Anti Doping Danmark tilbyder vi et gratis forløb til skoler, der gerne vil give deres 6. klasse-elever sunde kropsidealer. Målet er at højne elevernes trivsel, sundhed og selvværd.

Alt for mange børn og unge i Danmark mistrives og er kede af deres udseende. Urealistiske kropsidealer på blandt andet sociale medier har en afgørende betydning for, hvordan børn og unge mennesker ser på sig selv i dag. Men de voksne i børns og unges liv kan også være med til at forværre følelsen af ikke at være god nok.

Børn og unge mennesker har brug for voksne omkring dem, som sætter fokus på, hvad kroppen kan, ikke hvordan den ser ud, og som lærer dem, at kroppe er og skal være forskellige. Børn og unge skal blive ved med at have lyst til at være fysisk aktive både i skolen og i fritiden, og de skal finde det naturligt at være en del af fællesskabet i omklædningsrummet og over frokosten. Voksne som fx forældre, lærere, pædagoger og idrætstrænere har et ansvar for at skabe trygge rammer, hvor unge kan tale med voksne og hinanden om kroppen.

Derfor er vi sammen med Anti Doping Danmark (ADD) gået sammen for at gøre op med unges urealistiske forestillinger om den perfekte krop, som tynger deres selvværd. Vi rækker både ud til børn og unge for at udfordre deres forventninger til egne og andres kroppe, og vi tager fat i forældre, fagpersoner, idrætsforeninger og fitnesscentre for at få dem til at tænke over, hvilke kropsidealer og træningsmiljøer de præsenterer for børn og unge.

Indsatsen udvikles i samarbejde med Dansk Skoleidræt og VIA University College. Projektet gennemføres med støtte fra Nordea-fonden og Sundhedsdonationer fra Sygeforsikringen "danmark".

Indsatsen består af fire dele og afholdes på den enkelte skole. Det er en forudsætning, at skolen forpligter sig til alle fire dele af indsatsen.

Spejlven er et godt eksempel på forebyggende og sundhedsfremmende arbejde, fordi oplægget skaber refleksioner i klassen, hvor de unges identitet dannes. De får en fælles platform sammen med deres lærere og forældre, så de kan tage snakken med afsæt i det samme oplæg. Jeg har anbefalet Spejlven til alle mine kolleger og håber, det bliver implementeret på mange skoler fremover.
Susanne Rosager, sundhedsplejerske, Odense Kommune

Workshop for elever i 6. klasse

Indsatsen tager udgangspunkt i en 2 timers workshop til elever i 6. klasse. Formålet med workshoppen er at hjælpe eleverne med at opbygge et positivt selvværd ved at forstå og forholde sig til krop og idealer, både deres egen og andres. Workshoppen afholdes klassevis på skolen og faciliteres af kompetente og uddannede undervisere med en relevant faglig baggrund.

Under workshoppen skal en lærer være til stede i lokalet som observatør, hvilket kan bidrage til, at klasserummet bliver et trygt rum, der fordrer dialog. I workshoppen inddrages eleverne aktivt gennem oplæg fra den eksterne underviser, diskussionsoplæg, billed- og videomateriale samt øvelser og lege.

Effekt af workshop

Spejlven gør blandt andet eleverne gladere for at spise frokost i skolen og gå i bad efter idræt. Sådan lyder en af konklusionerne i en midtvejsevaluering af projektet.

Fra starten af 2022 til midten af 2023 har 109 6. klasser fordelt på 42 skoler med i alt 2.725 elever haft besøg af Spejlven.

42 % af eleverne angiver, at de efter deltagelse i workshoppen har fået mere lyst til spise frokost i skolen, og 32 % angiver at have fået mere lyst til at gå i bad efter idræt. Derudover giver størstedelen af eleverne udtryk for, at workshoppen er sjov og spændende, og at de har fået ny viden.

Undervisningsmateriale til elever i 6. klasse

Workshoppen suppleres med et undervisningsmateriale med øvelser, som lærerteamet kan bruge før og efter workshoppen i både den understøttende undervisning, dansk og idræt. I modtager materialet på mail, når I booker et forløb. Undervisningsmaterialet er i tråd med folkeskolens nationale mål om at øge elevernes trivsel.

I workshoppen arbejdes der med temaer, som opfylder krav til Undervisningsministeriets fælles mål for fagene sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab, dansk, idræt og historie. Materialet er udviklet, så man kan udvælge de øvelser, der er relevante for den enkelte klasse. Skolen er ikke forpligtet til at arbejde med alle øvelser.

Kursus for tværprofessionelle fagpersoner

Vi afholder et 2 timers kursus på skolen for tværprofessionelle fagpersoner (fx lærere, pædagoger, AKT-lærere eller vejledere, sundhedsplejersker, PPR, SSP og lokale ledere og trænere i idrætsforeninger og fitnesscentre.

Mange unge dyrker idræt og fitness i deres fritid, og der er i foreningslivet en høj grad af kulturdannelsen blandt de unge i forhold til fællesskab og tolerance. Det er derfor en del af projektet, at de lokale idrætsklubber og -foreninger samt fitnesscentre inviteres til at deltage i kurset. Skolen er ansvarlig for at invitere relevante aktører til kurset, men vi har en skabelon for invitationen, som I kan bruge.

Kurset afholdes på skolen af konsulenter fra Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade og Anti Doping Danmark. Skolen er ansvarlig for at stille et velegnet lokale til rådighed. Lokalet skal have det nødvendige it-udstyr (projektor og højtaler) til at vise præsentationer og videomateriale.

Forældremøde med forældre til elever i 6. klasse

Skolen inviterer forældre til elever i 6. klasse til et temamøde af en times varighed. Der afholdes ét møde for alle forældre på tværs af 6. klassetrin på skolen. Det er et frivilligt tilbud til forældrene. Temamødet afholdes af konsulenter fra Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade og Anti Doping Danmark. Vi hjælper gerne med at skrive invitationen.

På temamødet afholdes et kort oplæg om opmærksomhedspunkter for forældre i forhold til krop, idealer og sundhed. Herudover vil der være mulighed for gruppediskussioner.

Evaluering

For at måle om indsatsen har de ønskede effekter for målgruppen, modtager alle elever, der deltager i workshoppen, et spørgeskema. Der skal afsættes tid til, at eleverne kan besvare spørgeskemaet i skoletiden.

Klasselærerne, der deltager, vil også blive bedt om at besvare et spørgeskema. Spørgeskemaet vil blandt andet måle lærerens oplevelse af klassemiljøet samt klassens sprog omkring krop og vægt efter, at klassen har deltaget i indsatsen.
 

Hvordan opsporer du signaler på dårlig kropstrivsel?

Anti Doping Danmark, VIA University College og Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade har udviklet et redskab for sundhedsplejersker og andre fagpersoner, som arbejder med børn og unge og deres trivsel. Redskabet kan bruges til at opspore signaler på dårlig kropstrivsel.

Redskabet indeholder gode råd og forslag til spørgsmål, der kan bruges, når man taler med børn og unge om deres kropstilfredshed. Fx kan redskabet bruges i forbindelse med sundhedsplejerskernes udskolingssamtale.

Find opsporingsredskabet her.

 

Kontaktformular

Forespørgsel på kursus
Personoplysninger

Information

Målgruppe
Fagpersoner, der arbejder med børn og unge Lærere Elever i 6. klasse Forældre
Pris
Gratis

Kontakt

Projektleder (han/ham)
4033 9732