Spejlven - giv børn og unge realistiske kropsidealer og øget selvværd

Mange børn og unge er så optaget af fejl og mangler ved deres krop og udseende, at det går ud over deres trivsel. På denne side kan du som voksen få gode råd til, hvad du kan gøre for at give børn sunde kropsidealer.

Spejle

Alt for mange børn og unge i Danmark mistrives og er kede af deres udseende. Urealistiske kropsidealer fra blandt andet sociale medier har en afgørende betydning for, hvordan børn og unge mennesker ser på sig selv i dag. Men de voksne i børn og unges liv kan bidrage til at skabe mere positive selvbilleder og øge trivslen.

Børn og unge har brug for voksne omkring dem, som sætter fokus på, hvad kroppen kan, frem for hvordan den ser ud, og som lærer dem, at kroppe er og skal være forskellige. Børn og unge skal blive ved med at have lyst til at være fysisk aktive både i skolen og i fritiden, og de skal finde det naturligt at være en del af fællesskabet i omklædningsrummet og over frokosten. Voksne som fx forældre, lærere, pædagoger og idrætstrænere har et ansvar for at skabe trygge rammer, hvor unge kan tale med voksne og hinanden om kroppen.

Denne side henvender sig til forældre og andre voksne, der har kontakt til børn og unge, og som gerne vil blive bedre til at styrke børns og unges selvværd.

Taler du grimt om din krop, gør dit barn det samme om sin

Voksnes sprog og kropsbillede smitter, og børn, der er kede af deres krop, får deres sprog et sted fra. Kan du høre dig selv sige?

  • ”Ellers tak – jeg er på kur”
  • ”Ser min røv stor ud i de her bukser?”
  • ’’Ej, hun skulle vist ikke have haft den kjole på, hva'!?’’ 
  • ”Så kan jeg jo lige så godt smøre kagen direkte på lårene”
  • ”Spaghettiarme og fardunk er bare et træls look”
  • ”Hvorfor er jeg altid grim på billeder?”
  • ”Sommerkroppen er ikke helt klar endnu”

Vi  skal som voksne ikke kun fortælle vores børn, at deres kroppe er, som de skal være. Vi skal også vise dem, med os selv som eksempler, at vi holder af vores kroppe, som de er. Show it, don't tell it.

Det er derfor vigtigt, at voksne tænker over, hvordan der tales om kroppe i nærheden af børn og unge. Taler du grimt om din egen krop, gør børn og unge det samme om deres.

By pressing play you accept cookies and tracking from the external video-provider.

Når børnene udtrykker kropsutilfredshed

Jo ældre børn bliver, jo mere utilfredse bliver de med deres kroppe. Generelt har pigerne det dårligere med deres kroppe end drengene.

Graf med andelen af skoleelever, der er tilfredse med deres krop. I 3. klasse er 83 procent af drengene og 71 %  af pigerne tilfredse. I 4. klasse er 81,5 procent af drengene og 70,3 procent af pigerne. I 5. klasse er 74,9 procent af drengene og 55,5 procent af pigerne. I 6. klasse er 75 procent af drengene og 46,8 procent af pigerne.

Kilde: Center for Ungdomsstudier, 2021

Hvad gør jeg, når et barn er utilfreds med sin krop?

Når et barn udtrykker kropsutilfredshed, eller noget der kan tolkes som det, er det først og fremmest vigtigt at være nysgerrig og anerkendende.

Man kan fristes til at sige ’pjat, du er smuk, som du er’, eller ’det skal du ikke tage så tungt’. Men det er netop tungt for dem, og det sætter dem derfor under et krydspres, når de har ubehagelige tanker, men ikke bliver taget alvorligt.

Det er vigtigt at anerkende barnets følelser og spørge nysgerrigt ind til, hvorfor barnet har det sådan. Kan det være, fordi barnet er blandt de første eller sidste til at gå i puberteten? Er det, fordi barnet er bekymret for at være anderledes og for at få kommentarer fra andre? Har barnet måske oplevet noget, som var ubehageligt? Har det med barnets køn og identitet at gøre? Eller noget helt andet. Der kan ligge mange ting bag

Det vigtigste er at spørge, lytte og tage udgangspunkt i det enkelte barns perspektiv.

Fra forening til fitness: Ændrede motionsvaner

Fitness er en af de mest udbredte motionsformer blandt unge i dag, og interessen er stadig stigende. Mange elever skifter i overgangen fra mellemtrinnet (4.-6.-klasse) til udskolingen (7.-9.-klasse) motionsform fra den organiserede idræt, hvor fokus er at have det sjovt og være sammen med venner, til en mere selvorganiseret motionsform som løb, fitness eller styrketræning.

Graf med andelen af børn op til 15 år, der dyrker fitness. I 2020 dyrkede 22 procent af drengene, 20 procent af pigerne 4 procent af 7-9-årige, 12 procent af 10-12-årige og 46 procent af 13-15-årige fitness.

Kilde: Danskernes aktivitetsvalg og organisering, Idrættens analyseinstitut, 2020

Når børnene skifter fra den organiserede foreningsidræt til at gå i fitnesscenter ...

... Går de fra at have en relation til en voksen rollemodel i form af en træner til at være på egen hånd og finde rollemodeller blandt de andre brugere i fitnesscentret.

... Er der ofte mindre eller en anderledes interesse, involvering og deltagelse fra forældrene.

... Går de fra at dyrke idræt med jævnaldrende unge til en verden, der er indrettet til voksne, ofte uden vejledning eller støtte i træningen.

... Præsenteres de potentielt for andre idealer og normer for træningen, som fx brug af kosttilskud.

... Flyttes fokus fra, hvad kroppen kan, til hvordan kroppen ser ud.

... Får de typisk ældre rollemodeller og støder på redigerede og retoucherede forbilleder på sociale medier, hvilket kan bidrage til at skabe et forskruet kropsideal for de unge. 

Vi anbefaler, at forældre:

  • Viser interesse for børnenes træning. Spørg fx nysgerrigt ind til, hvordan træningen er gået, hvad de har trænet, hvordan de har trænet, med hvem de har trænet, og hvad deres mål er.
  • Er behjælpelige med at lave et træningsprogram og give træningsidéer. Der findes et utal af selvudnævnte eksperter på internettet. Du kan hjælpe dit barn med at sortere i de mange råd.
  • Tager en snak med barnet om kost og kosttilskud. Fitnesscentre er fyldt med reklamer for kosttilskud. Børn og unge har ikke brug for ekstra protein.
  • Tager med barnet i centeret. Hvis du og de har lyst.
  • Taler om rollemodeller. Spørg interesseret ind til, hvem dit barn ser op til, og hvorfor.

Sociale mediers påvirkning

Vores identitet formes i dag også online, og der kan den frit redigeres og tilpasses, inden for de rammer, som de sociale medier tilbyder.

Sociale medier er bygget op omkring funktioner, der gør det let for børn og unge at sammenligne sig med hinanden. Snapchat, Instagram, TikTok, osv. fungerer som en form for spejl, der kan måle popularitet ud fra, hvor mange likes, hjerter, kommentarer eller følgere, man har. Den forreste del af hjernen (pandelappen) er det sidste område i hjernen, der starter sin udvikling – og den er ikke er færdigudviklet før i 20-25-års alderen. Teenageres hjerne er med andre ord stadig umoden. Derfor kan unge være mere sårbare overfor det, de møder på sociale medier.

Pige på sociale medier

Forskning peger på, at vi er mere tilbøjelige til at tro på dét, vi ser, når vi er emotionelt påvirkede – på trods af, at vi har fået at vide, at det er fiktion. I og med at unge oplever større følelsesmæssige udsving og er dårligere til at følelsesregulere end voksne, er de mere tilbøjelige til at tage det, de ser på sociale medier for gode varer. Endvidere peger forskning på, at især unge oplever afvisning på sociale medier lige så stærkt som afvisning i virkeligheden.

Graf med andelen af skoleelever fordelt på køn og klasse, der ændrer billeder af sig selv, inden de lægger dem op på sociale medier. I 6. klasse har 34 procent af pigerne og 28 procent af drengene ændret billeder. I 9. klasse har 38 procent af pigerne og 14 procent  drengene ændret billeder.

Kilde: Børns Vilkår og TrygFonden: Krop, køn og digital adfærd, 2020

Graf med andelen af skoleelver fordelt på køn og klasse, der har prøvet at fjerne et billede på sociale medier, fordi de ikke syntes, at det fik nok likes, hjerter eller kommentarer. I 6. klasse har 47 procent af pigerne og 22 procent af drengene fjernet billeder. I 9. klasse har 54 procent af pigerne og 17 procent af drengene fjernet billeder.

Kilde: Børns Vilkår og TrygFonden: Krop, køn og digital adfærd, 2020

Vi anbefaler, at du ...
  • Viser interesse i dit barns digitale liv. Det digitale er en lige så vigtig del af dit barns liv som andre fritidsinteresser. Spørg derfor dit barn, hvad han eller hun interesserer sig for på nettet, hvem barnet følger, hvilke spændende og sjove ting barnet oplever, og om der er noget, der får barnet til at føle sig trist eller usikker. Hold øje med, hvad dit barn kigger på og spejler sig i.
  • Er opmærksom på algoritmer. Sociale medier er skruet sådan sammen, at de viser os ​​​​mere af det, vi søger på og interagerer med via likes, kommentarer, delinger, osv. Hvis dit barn følger profiler eller hashtags eller lignende, som skaber usikkerhed og tristhed, så hjælp dem til at stoppe med at følge. Men der kan også være brug for at følge andre profiler og bruge helt andre søgeord i noget tid for at ændre algoritmen, så den ikke fortsat viser mere at det, barnet gerne vil vælge fra.

Husk badet efter idræt

Omklædningsrummet er vigtigt for en god kropskultur og et vigtigt socialt rum. Her kan dannes fællesskaber og socialt samvær blandt børn og unge, men det skal være et trygt fællesskab. Mange børn og unge fravælger dog badet efter idræt eller sportsaktiviteter.

Det er nemmere for børn og unge at se, at kroppe er mangfoldige, og få et naturligt forhold til kroppen, hvis de også har mulighed for at spejle sig i andre jævnaldrende kroppe og ikke kun dem, de ser på sociale medier eller i reklamer. Her er kroppene ofte både ældre og redigerede. At gå i bad sammen med andre fremmer forståelsen af, at vi ser forskellige ud. Det er vigtigt at vide, når man skal acceptere sit eget udseende. Accept af den naturlige krop og opgør med urealistiske kropsidealer kan bidrage til at højne trivsel, sundhed og selvværd hos børn og unge.

By pressing play you accept cookies and tracking from the external video-provider.
Vi anbefaler at ...

At børn og unge bader efter idræt og sportsaktiviteter, fordi det er vigtigt, at de kan:

  • Spejle sig i jævnaldrende naturlige kroppe.
  • Se at alle ser forskellige ud. Det gælder især i puberteten, hvor kroppen er i forandring, og det er vigtigt at se, at andres kroppe også forandrer sig.

Vi skal hjælpe børnene med at gøre omklædningsrummet til et trygt rum

Puberteten har altid været en følsom tid. Vi skal tale med børnene om, at det er følsomt for alle, og at alle kan have det svært med de forandringer, der sker i kroppen. Et omklædningsrum skal være et trygt sted, hvor alle skal kunne være, og alle skal kunne bade. Al sprog og adfærd, der skaber utryghed, hører ikke hjemme her.

Madpakke og måltider i hjemmet

Undersøgelser viser, at mange børn og unge ikke spiser nok, mens de er i skole. Halvdelen af de 10-14-årige smider nogle gange deres madpakke ud.
Jo ældre de bliver, jo oftere smider de madpakken ud, viste en undersøgelse fra Arla Foods i 2016.

Det er vigtigt, at børn og unge får nok at spise i løbet af skoledagen, så de kan koncentrere sig hele dagen. 

By pressing play you accept cookies and tracking from the external video-provider.
Vi anbefaler, at ...
  • Børn lærer, hvor vigtig 'benzinen' er. Det er vigtigt for børn at vide, hvorfor det er væsentligt for dem at få nok at spise i løbet af dagen.
  • Børn får madpakker med, der er lette at spise. Børn fortæller, at de ikke altid har tid til at spise deres madpakke. Det er i så fald vigtigt med en madpakke, der er nem at spise, og som kan tages med ud på legepladsen eller boldbanen i pausen.
  • Tale med børn om deres madpakke. Spørg barnet, hvad de gerne vil have med i skole. Mange børn og unge smider madpakken ud, fordi den er ’pinlig’. En madpakke må aldrig være ’pinlig’.
  • Undgå at tale om forbudte madvarer foran børn og unge. Der er ingen mad, der i sig selv er usundt eller forbudt. Det handler om mængder og kontekst. Alle næringsstoffer – også kulhydrat, sukker og fedt – er nødvendige byggesten, især når man vokser.

Gratis forløb for 6. klasser i hele landet:

Projekt Spejlven

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade og Anti Doping Danmark (ADD) er gået sammen for at gøre op med unges urealistiske forestillinger om den perfekte krop, som tynger deres selvværd. Vi rækker ud til børn og unge for at udfordre deres forventninger til egne og andres kroppe, og vi tager fat i forældre, fagpersoner, idrætsforeninger og fitnesscentre for at få dem til at tænke over, hvilke kropsidealer og træningsmiljøer de præsenterer for børn og unge.

Indsatsen er udviklet i samarbejde med Dansk Skoleidræt og VIA University College.

Projektet støttes af:

Logo for Sundhedsdonationer fra Sygeforsikringen "danmark"
Nordea-fonden

Kontakt

Projektleder (han/ham)
4033 9732
Kommunikations- og fundraisingchef (hun/hende)
5117 7578